fredag 23. mars 2012

Oh, the cravings!



Kilde
Det er ingen tvil om at det snart er påske når man nærmer seg kassa i butikken om dagen. Og når man er gravid, har fått tilbake matlysten etter 20 uker med kvalme og i tillegg har gitt seg selv mentalt frikort når det gjelder matinntak, så er viljestyrken svært lav når man prøver å snike seg forbi det strategisk plasserte knallgule marsipanfjellet på Kiwi. Ikke ubetydelige mengder marsipan og dragèegg (les: sukkerbomber) blir inntatt i solveggen om dagen.
Skulle virkelig ønske jeg var konstruert som disse filmstjernene/supermodellene/fotballfruene/linselusene, som bare får dilla på frukt og bær og grønnsaker. Stakkars unge.


Det blir da strikket endel også, innimellom godtespisingen. Har fått ferdig en vott til meg selv og en vest til ovennevnte bebbis.




Disse vottene er strikket i Trysilgarn alpa (ravelrylenke), i samme farger som lua jeg gjorde ferdig tidligere i år. Planen var å bruke opp restene etter denne, men jeg måtte jo selvfølgelig avgårde og handle ett nytt nøste grått garn.
Oppskriften er fra Meretes monstermønster. Jeg strikket dem i litt tykkere garn på pinne 4, for å få dem litt større enn str M. De passer akkurat til mine apehender, flaks!


Jeg gjorde noen feil på andrevotten, så de er ikke helt like. Litt irriterende, men ikke verre enn at jeg tror jeg kommer til å bruke dem til vinterens trilleturer likevel. Veldig gøy å prøve estiske fletter. Det var slettes ikke så vanskelig som jeg trodde!


Til julibabyen har jeg altså strikka en ullvest, i lys gul superwash babyull fra Gjestal. Ifølge oppskriften skal den passe opp til ca 10 pund, som er ca 4,5 kg. Med dette sukkerinntaket mitt, så blir det spennende å se om den passer i det hele tatt.
Uansett var det en morsom vest å strikke. Jeg strikket rundt på rundpinne nr. 2,5 og 3 opp til armhullene, og så strikket jeg framside og bakside hver for seg. Som dere sikkert ser, så blir vrangmaskene mine mye løsere enn rettmaskene, uansett hvor mye jeg anstrenger meg for å rette på det. Irriterende greier, så jeg har vært å handlet litt Vlisofix for å lage et strykemerke som kan dekke over det verste. Funderer på en lilla dinosaur for eksempel, det blir vel fint?



På de deilige knit picks harmony wood 4 mm pinnene mine har jeg nå et par Annepålandets mitts, i mørk grønn Abuelita merino worsted. Litt varmt i været til tjukke halvvanter nå kanskje, men ser for meg at det blir kjekke å ha til vinterens trilleturer.



I blomsterbedet i sørveggen har det dukka opp noen spennende greier!


Nydelige, knall gule krokus!


Ruteliljer?


Tulipaner?
Krysser fingra for at varmen holder seg lenge nok til at de spretter ut! Det blir spennende å se om jeg har gjetta riktig!


God helg, alle sammen!


4 kommentarer:

  1. Nå har jeg sittet og lest laaaangt bakover i bloggen din, for en fin og koselig blogg du har! Liker så godt at du velger friske og varierte farger til jenten din, det er litt forfriskende at ikke alt må være "jente- og guttefarger". Min lille gutt må finne seg i masse rare farger frem til han skulle finne på å protestere ;-)

    SvarSlett
  2. Artig du kunne bruke mønsteret! Lurer litt på om jeg burde endre det litt, fellingen på toppen er litt bratt, men det kan jo endres til å felle hver omgang på slutten istedet for hver andre.

    Godt du har fått matlysten tilbake, 20 ukers kvalme er fryktelig! (Been there.. derfor stopper vi på to, jeg orker ikke 20 uker til...)

    SvarSlett
  3. Sånne fletter er så fine. Artig bruk av dem i disse vottene. Og litt cravings er lov!

    SvarSlett
  4. Har utfordret deg på min blogg :) Ha en fin dag!

    SvarSlett