mandag 7. mai 2012

Det var ikke helt sant...

...at jeg ikke har noe ferdigstrikket å vise fram!


Fin farge til øynene hennes!

Denne kjolen har manglet trådfesting og kant rundt armer og hals i godt over et halvt år, før jeg endelig somlet meg til å gjøre den ferdig rett etter påske.


Skjørtet er starten på selekjolen fra Nøstebarnboka, og er altså strikket nedenfra og opp, og planen var egentlig å strikke toppstykket i det blå alpakkagarnet. Dette viste seg å bli altfor stort, og ikke så veldig pent, så jeg la vekk hele skjørtet inntil videre.
En liten stund senere fikk jeg lyst til å strikke lillesøsters kjole av Tora Frøseth i dette garnet og satte i gang på pinne 3. Da jeg skulle begynne på skjørtet, kom jeg på at hadde den halvferdige selekjolen liggende. Jeg felte av begge delene, og sydde de sammen.
Jeg ble sånn mellomfornøyd med resultatet, og kjolen var dessuten altfor stor, så den ble lagt vekk igjen. Rundt påsketider dukket den opp igjen i forbindelse med innredning av nytt hobbyrom til meg, og da jeg prøvde den på jentungen så jeg at den snart ville passe og at det var på tide å gjøre den helt ferdig.


Puffermer!

Etter flere tårevåte forsøk med heklekroken (jeg er en ømskinnet hormonbombe for tida), prøvde jeg meg på applied i-cord etter å ha lest at det er ganske lett rundt om i bloggeland. Og det er da slettes ikke vanskelig (iallefall ikke hvis man har svingt pinnene littegranne fra før)!
Både hals og armåpninger var noe slaskete, så jeg strammet inn litt ved å hoppe over noen masker med jevne mellomrom. Kjolen fikk en anelse puffermer, så jeg strammet kanskje litt for mye rundt armåpningene. Vi får se om jeg gjør noe med det seinere...


Fin lengde, men litt romslig.


Sluttresultatet ble en litt (for) bred kjole med fin lengde og antydning til puffermer. Garnet (Abuelita 3-tråds merino) passer kanskje ikke helt, da det fort blir litt slaskete (synes jeg). Rillene i bærestykket blir liksom litt dratt ut, men jeg tenker kanskje at det er fordi jeg har brukt for tykke pinner også.



Fargen er knall gressgrønn, som står utrolig fint til øyenfargen hennes. Er godt fornøyd med kombinasjonen med blå kanter. Jeg ser at jeg nok har brukt for tykke pinner, og at sammensyingen midt på ikke er helt vellykket. Skulle ha sydd sammen fra rettsiden, og ikke fra vrangsiden. Hele kjolen er i det hele tatt en påminnelse om  en tid da jeg var mye mindre erfaren som strikker!
Er også fornøyd med marihøneknappene, som ga hele kjolen et vårlig preg. Den er nok ganske varm, så den blir sikkert fin til høsten også. Da kan marihønene få være et minne om vår og sommer istedet. For nå har vi det heldigvis foran oss!










I dag gjentok vi suksessen med trilletur opp til bekken med froskeeggene, og koste oss i finværet. Hun hoppet over luren sin, uten å bli altfor sliten og grinete utover dagen. Da holdt det for pappan å synge trollmorsangen og fantorangensangen, og så var hun i drømmeland. Fantastisk!




Håper dere får et fin start på uka, folkens!

10 kommentarer:

  1. Å, den ble kjempefin!
    Digger fargene du har brukt!
    Og, godt jobba med to deler som ble sammenføyd til EN fin kjole!
    Så fin den rillemodellen, kommer sikkert til å prøve meg på den jeg også.
    Røde knapper ble prikken over i'en.
    Klem og fin ukestart fra Nina

    SvarSlett
  2. Jeg synes også den ble superfin! Veldig flotte farger, ermene var pene, og de tingen du nevner om at den er for bred, for løst strikket osv tror jeg kanskje du merker mer enn noen andre. Vær fornøyd, det var en flott kjole til ei nydelig jente.

    SvarSlett
  3. Den ble kjempesøt. Nydelig farge!

    SvarSlett
  4. Kjempesøt kjole du har strikka til jenta di:)
    Spreke farger-det liker jeg!
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for alle de koselige kommentarene! Det varmer:)

    SvarSlett
  6. Kjempe søt både kjolen og jenta! :)

    Misunnelig på dere som kan strikke, det er jo såå fint!!

    Ønsker deg en fin helg.

    Klem/Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Camilla:) strikking er ikke så vanskelig som det kan se ut som, bare prøv!

      Slett
  7. Kjempesøt kjole og nydelig jente. Er veldig glad i blått og grønt, så jeg falt for denne. Marihøne knappene frisket opp det hele.

    SvarSlett
  8. Søt jente i koselig kjole! Takk for besøket her hos meg på Finnskogen. Håper dere kom vel hjem og at dere lærte noe. Ha en kreativ uke! Klem Kari

    SvarSlett
  9. Heisann! Ikke bare jeg som laget min egen vri på kjole til lillesøster. Hos meg ble den til en genser med armer... Jeg skjønte etterhvert at den ble alt for tykk som kjole pga garnet jeg hadde valgt.

    Hilsen Marthe

    SvarSlett