fredag 4. mai 2012

Tittei!







Jeg har fått en utfordring av Monisen, noe jeg synes var kjempegøy. Det ga meg det lille sparket jeg trengte til å komme litt i gang med blogginga igjen. Jeg føler liksom at jeg ikke har noe å vise fram, men så hadde jeg vel egentlig ikke tenkt at denne bloggen skulle være en rein strikkeblogg heller.


Her er mine svar på de 11 spørsmålene jeg fikk:


1. Hva er din favorittfarge?


- Hmm, vanskelig å bestemme seg for bare èn, men lander nok på mørk lilla.


2. Slanker eller feter du opp garnlageret?


- Prøver å slanke det, men kjenner at lysten til å hamstre garn på dropssalget er plagsomt stor...


3. Hvilken årstid liker du best?


- Høsten, med klar luft og flotte farger.


4. Har du en favorittfilm?


- Her måtte jeg tenke meg om lenge og vel, men jeg klarer ikke bestemme meg for èn bestemt. Liker f.eks. Ringenes Herre, Hannah, Arn, o.l.


5. Strikking eller hekling?


- Helt klart strikking. Hekling = fikling for meg (foreløbig).


6. Te eller kaffe?


- Te!


7. Ferierer du helst i by, på landet eller på fjellet?


- Ja takk, alle tre :) Hver har sin sjarm.


8. Har du et favorittgarn?


- Siden jeg ikke har strikka så mye, så er det vanskelig å si ett bestemt garn. Liker godt Alpaca fra Drops, Lerke fra Dalegarn og Babysilk fra Du store alpakka.


9. Lager du mest til deg selv eller til andre?


- Mest til barna mine.


10. Har du husdyr?


- Har egentlig en katt, men hun har flytta til svigers. Hun trivdes ikke så godt med en baby i huset...


11. Har du noen annen hobby som ikke er garnrelatert?


- Liker å fotografere, pusle i hagen, lese bøker, være ute i skogen.




Kommer tilbake med 11 nye spørsmål til 11 andre blogger snart!



Drops alpaca farge 3800 gammelrosa
Det strikkes en del om dagen, men ingen av prosjektene nærmer seg ferdig ennå. Begynte med freidig mot og optimisme på denne jakka til storesøster i huset, i størrelse 2-3 år. Det blir mange vrangmasker det! Planen var å få den ferdig til 17. mai, men det har jeg slått fra meg gitt.
Begynte såvidt på den ene armen, men ca. halvveis opp ble jeg skikkelig lei. Synes det er vanskelig å få overgangene mellom pinnene stramt nok, så jeg følte det ikke ble så pent som jeg skulle ønske. Vil slike overganger rette seg litt ut over tid, etter vask og bruk? Noen som har noen gode tips?


Venstre framstykke, venstre arm og nesten halve bakstykket = 1 nøste.
For å bøte litt på strikkeselvtilliten begynte jeg på et prosjekt med bare rettmasker istedet. Vi hadde besøk av en supersøt bebbis i påsken, som var stæsja opp i voksejakke og babylue fra Nøstebarnboka. De plaggene er så utrolig fine i all sin enkelhet, og ikke minst veldig praktiske, så de bestemte jeg meg for å strikke til mageboeren før vinteren plutselig er her. Det ser ut til å gå bra, er halvveis på voksejakka allerede. Blir ikke nok garn til å lage hette, men det får bare være. Hette er ikke så veldig praktisk til små babyer heller.




Drops alpaca farge 501 lys grå eco.


Mageboeren har det forresten bare bra. Det er mye liv og røre inni der, kan ikke huske at det var så livat da jeg gikk med storesøstra. Det er ganske fascinerende å se på når hun (eller kan det være en han?) herjer som verst. Og litt vondt av og til, når hun tar spenntak og strekker litt på seg. Det begynner visst å bli dårlig plass der inne. Har passert 32 uker nå, og begynner å se enden på det hele. Plutselig er det 1. juli...


Hvis jeg bøyer meg litt fram,
kan jeg såvidt skimte tærne mine et sted der nede.


1. mai dro vi ut på tur i skogen sammen med bestemor og bestefar. Et lite stykke innover er det et sted med gapahuk, bålplass og benker like ved en fin bekk. Nå som det har tørket opp en del på stien, hadde vi ingen problemer med å dytte vogna opp dit. Frøken storesøster syntes det var kjempespennende med den rennende bekken, og koste seg lenge med å kaste kongler og stein og pinner uti.




I sivet der strømmen er mindre, fant hun og bestemor en herlig klase froskeegg.

"Æ'de, bestemor?" "Det er froskeegg det, og de skal vi ikke røre.
Snart blir de til masse fine rumpetroll!"




Tussi fikk være med på tur også.
Til slutt var det godt å sette seg ned litt og kose seg med en rosinbolle. Hun tuller litt med sovinga for tida, så det er ikke hver dag det blir formiddagslur. Da blir hun ganske sliten når klokka tipper over tre på ettermiddagen, men da er det jo altfor seint å sove (hvis mamma og pappa skal ha håp om litt "voksentid" på kvelden...). Jeg tror det beste for henne er å få sove en liten lur på dagtid fortsatt, siden hun blir så sliten utover ettermiddagen. Vi prøver nå å vekke henne tidligere om morgenen, for å se om det hjelper. 

Riktig god helg til alle som titter innom!


Nå begynner myggen å våkne til liv!


4 kommentarer:

  1. Er hun gammel? Snuppa her sluttet plutselig med dagsovinga når hun var 25 mnd. Sovner innimellom på vei fra barnehagen, men såpass kort tur at det ødelegger ikke leggingen så mye. Leggingen ble MYE enklere når duppen på dagtid forsvant...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er 26 mnd nå. Vi har vurdert å kutte ut formiddagsluren en stund, men føler vel egentlig at hun fortsatt trenger den, iallefall de dagene hun er i barnehagen. Hjemme i helgene prøver vi å droppe dagsovinga som regel.

      Slett
  2. Så koselig innlegg! Å gå å vente på en sånn liten mageboer, strikke små plagg og glede seg over turninga i magen - det er magisk, det! Og like magisk er det jo med sånne 2-3 åringer som ser seg rundt i hele verden og undrer seg. Takk for at du deler stemninga med oss. Kos dere i helga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar:) Håper du også har hatt en fin helg!

      Slett