tirsdag 22. januar 2013

Ny favorittfargekombo!

Før jul strikka jeg ei lue til minstejenta, i en (for meg) ny fargekombinasjon som jeg liker innmari godt.

Mønster: DROPS lue i 2 tråder ”Alpaca”.
Garn: Drops alpaca farge 3800 Gammelrosa og 3720 mellomrosa.
Pinne: 5 mm
Jakka er voksejakke fra Strikk til Nøstebarn i  Drops alpaca 
501 lys grå.

Lua skulle strikkes i dobbel tråd Drops alpaca, og det har jeg endel ulike farger av i stæsjet. Så jeg dro fram alle jeg kunne finne, og prøvde å snurre de rundt hverandre for å se om de funka sammen. Etter å ha blitt jentemamma har rosa fått en ny renessanse i mitt smaksrepertoar (etter en meget kortvarig romanse på slutten av 80-tallet), og valget falt på 3800 gammelrosa blandet med 3720 mellomrosa. Disse to rosanyansene liker jeg kjempegodt; den gammelrosa kan beskrives som en slags grålillarosa og den mellomrosa er intens og liksom saftig i fargen, hvis man kan si noe sånt om en fargenyanse (jeg får lyst på bringebærsorbet når jeg ser på den!).



Ja, så begeistra ble jeg at jeg bestemte meg for å strikke en nøstebarndress i samme fargekombinasjon til samme mottaker, og dura inn til nærmeste garnpusher og hamstra inn mer av disse fargene. Når man trenger garn til et bestemt prosjekt, så er det lov å kjøpe mer garn vel?? 
Nå er jeg halvveis i dressen, som strikkes i størrelse 2 år, med rygglengde 3 år. Frøkna er nemlig litt av en gaselle og ligger på aller øverste percentil i lengdeskjemaet. Dessuten må jeg ha litt å gå på i størrelsen i tilfelle motivasjonen (eller andre faktorer) får seg en knekk og hele prosjektet havner på hylla i noen måneder. 

God tirsdag!

10 kommentarer:

  1. Kjempefin fargekombinasjon må jeg si! Og ikke minst, for ei nydelig frøken du har:-)

    Nøstebarndresser er gull verdt. Tenkte også som deg da jeg begynte på en i høst til 2-åringen min; at jeg skulle strikke den ekstra lang i tilfelle den ble lagt på hylla. Og...kremt...nå har den ligget på hylla i nesten et halvt år så det begynner vel å bli på tide å blåse støvet av den:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja, nøstebarndresser er utrolig praktiske! Har kommer til de seige pinnene med glattstrikk fram og tilbake nå... Heldigvis går det relativt fort unna med dobbelt garn og pinne 4,5 mm:)

      Slett
  2. Likte fargekombinasjonen din, det ble ei kjempekoselig lue!!
    og søte, koselige bilder! Klart det er lov å hamstre litt garn - du må jo sørge for å ha nok :O)
    Kos deg med dresstrikkingen :O) spent å se!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja, må jo ha nok garn til det jeg har lyst til å strikke :) Har ett eller to nøster av flere garntyper og farger i stæsjet, og det er ikke alltid så lett å bruke opp. Var nok ikke så lur bestandig i starten av min strikkekarriere :)

      Slett
  3. Kjempe søt lue i fin farge kombo :)

    SvarSlett
  4. Nydelige farger! Kan tipse om at Du Store Alpakka har et sokkegarn, Sterk, som er melert i omtrent akkurat de fargene også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Og takk for tipset om Sterk! Nå spørs det om det blir nye sokker på mor gitt:)

      Slett
  5. Kjempefine plagg og lekre farger, kombinasjonen var veldig bra. Søte husmus også :)

    SvarSlett